Profesorul Mircea Gligor, doctor în fizică, a petrecut un an ca cercetător la o universitate belgiană * El spune că pregătirea pentru doctorat l-a ajutat să-și construiască o mentalitate de învingător *
Ziarul de Roman” își propune să vă prezinte portretele unor profesori deosebiți, doctori în adevăratul sens al cuvîntului, care și-au cîștigat acest titlu în ani de studiu, investind timp, bani, suflet, fără ca acest lucru să fie absolut necesar la catedră. Romanul se poate mîndri cu profesori bine pregătiți, care și-au obținut aceste titluri științifice în domenii din cele mai diverse, istorie, limba română, fizică, chimie sau inginerie electrică.
Foto: Dr. Mircea Gligor (foto – stînga), alături de dr. Dietrich Stauffer (Universitatea din Stuttgart) și dr. Marcel Ausloos (Universitatea din Liege)
Profesorul de fizică Mircea Gligor (foto dreapta), de la Colegiul Național “Roman-Vodă”, este unul dintre ei. Și-a pregătit teza de doctorat între 1997 și 2003, în domeniul fizicii aplicate în economie și științe sociale, timp în care a publicat numeroase lucrări în reviste de specialitate în țară și în străinătate. Teza sa de doctorat a fost apreciată cu “summa cum laude”. Datorită activității sale de cercetare a fost admis, apoi, la studiu cu o bursă postdoctorală la Universitatea din Liege, avînd ca îndrumător un nume celebru în lumea științifică, profesorul Marcel Ausloos.
“Nu cred că se poate vorbi de avantaje materiale sau profesionale la catedră, obținute în urma doctoratului, care să compenseze activitatea desfășurată. Obținerea acestui titlu îți dă curaj și te întărește, te face să gîndești ca un învingător. De multe ori, după aceea, vorbindu-le copiilor, le-am spus că rezolvarea unei probleme dificile, a unei probleme date la o olimpiadă națională sau internațională reprezintă munca lor de cercetare. Munca de cercetare reprezintă un antrenament extraordinar pentru oricine și pot spune că în acest domeniu am avut parte de doi îndrumători excepționali, profesorul Margareta Ignat, de la Universitatea din Iași, și profesorul Ausloos“, a spus profesorul Mircea Gligor.
Perioada petrecută la cercetare în Belgia i-a dat posibilitatea de a cunoaște sistemul de învățămînt belgian și de a face comparații. Prea puține au ieșit în favoarea învățămîntului românesc.
“În primul rînd, vreau să remarc stabilitatea sistemului, în care elevii știu cu mult timp înainte care este organizarea și care sînt posibilitățile lor de dezvoltare, și, mai ales, diversitatea oferită. Elevii pot să aleagă în funcție de capacitățile lor de studiu și de parcursul pe care îl doresc în viață. La universitate vin să studieze doar cei într-adevăr pasionați de un anumit domeniu. Cel puțin la universitatea la care am predat erau foarte puțini belgieni, în comparație cu studenții de alte naționalități, printre ei și români. La finele liceului – care, la ei, durează șase ani, incluzînd și echivalentul gimnaziului -, majoritatea se îndreaptă spre școli postliceale, cu o ofertă extrem de bogată de oportunități și care le oferă posibilitatea unei angajări rapide. Toate cursurile sînt pe bani, dar fiecare instituție oferă și burse de studiu. Școlile postliceale sînt extrem de interesate ca absolventul să-și găsească de muncă, existînd, chiar, posibilitatea ca școala să returneze taxa de școlarizare în cazul în care, după o anumită perioadă de timp, absolventul încă nu și-a găsit de lucru. Se consideră că școala nu i-a oferit acestuia pregătirea necesară“, își amintește profesorul Mircea Gligor.
Un alt punct important pe care l-a remarcat acesta îl reprezintă securitatea din școli și licee.
“Ca să pot intra într-un liceu mi-au trebuit mai multe documente decît ca să intru în țară, la graniță. Fiecare școală are un contract încheiat cu o firmă de pază, care are oameni în uniformă tot timpul în instituție. În timpul programului, nimeni nu intră decît trecînd întîi pe la ei, pentru verificarea documentelor, și nici un copil nu iese din școală în timpul programului decît însoțit de un părinte. Problema absenteismului școlar nu există în Belgia“, spune profesorul romașcan, care a remarcat și modul în care școlile știu să se laude cu elevii lor.
“Am remarcat la intrare un panou mare în care erau prezentați elevii care obținuseră premii la faza pe oraș a olimpiadelor școlare, și nu doar premiul I sau II. La noi, dacă nu ajungi la națională, nu te bagă nimeni în seamă“, a spus, cu regret, Mircea Gligor.27 August00:16 2012Cosette Zanocea